Recenze: Pod rouškou noci a Zmizelý svět (Dennis Lehane)

by - července 05, 2017

Nijak se netajím tím, že mým nejoblíbenějším žánrem jsou gangsterky. Jako dítě odkojené na klasikách od Maria Puza, jsem měla v tomhle žánru vždycky nastavenou laťku poměrně vysoko. Málokdo ji dokázal překonat a byť moje sbírka knih věnovaných mafii čítá spousty kousků, Kmotr vždycky zůstával daleko přede všemi. Jakým překvapením pro mě bylo, když se objevil zdatný sekundant.
Dělat recenzi na dvě knihy v jednom článku by mohlo vypadat jako vrchol lenosti, ovšem dovolte mi tenhle krok objasnit. Dennis Lehane je v Americe velmi populární autor kriminálních románů. Záměrně nepíšu detektivek, protože tohle skutečně nejsou klasické detektivky. Jsou to romány odehrávající se na pomezí zločinu a zákona, mezi dobrem a zlem, kde hrdinové nejsou černobílí, ani šediví, ale přinejmenším komplikovaní. Co však Lehane opravdu dokáže je to, že vás naučí je bezmezně milovat.
Znáte film Gone, baby, gone, Prokletý ostrov nebo Tajemnou řeku? Že ne? Styďte se, okamžitě si je opatřete, pusťte a vraťte se. Nebo lépe, přečtěte si předlohy, protože všechny pochází z Lehanovy hlavy.  Podle mě je génius. Ne snad literární guru a mistr jazyka, nebo nějaká velká osobnost dějin americké literatury, ale je jednoduše skvělý vypravěč. Jeho práce s jazykem je jemná a pečlivá, ačkoliv píše o vulgárním prostředí na odvrácené straně zákona. Je výstižný, úderný a dokáže vtáhnout do děje jako málokdo. Takže pokud zrovna neholdujete gangsterkám, vyberte si jednu z výše jmenovaných knih.
Pokud však milujete dějiny mafie a organizovaného zločinu jako já, mám pro vás mnohem lepší volbu. Sáhněte po dvou kouscích ze série o rodině Coughlinových a já vám zaručuju, že nebudete litovat.
Pod rouškou noci kopíruje jeden z nejzákladnějších gangsterských příběhů: kterak mladík odnikud vystoupal na žebříčku od vedoucích pozic a občas si přitom ušpinil ruce krví nepřátel. Joe Coughlin je v jádru dobrý kluk, muž pevných zásad a vytříbeného smyslu pro spravedlnost. A také hlava mafiánského impéria a nelítostný gangster, který se umí drsně vypořádat s konkurencí, Ku-klux-klanem či kýmkoliv jiným, kdo se mu postaví do cesty. Že to nejde dohromady? Omyl. Pokud něco o tomhle žánru víte (ať už jako milovníci Michaela Corleoneho, nebo Tommyho Angela z legendární české hry Mafia), tak to, že většina gangsterů jsou v jádru dobří a mají srdce na správném místě. Což se většinou ukáže jako slabina, ale o tom jindy.
Dvacátá léta 20. století. Spojené státy. Slunné pobřeží Tampy. Jazz. Ilegální palírny. Prohibice. Kubánské doutníky. Korupce. Cítíte tu krásu? Já ano. Joe je na začátku příběhu mladistvý zlodějíček z Bostonu, který je zároveň synem význačného policejního důstojníka. Jeho jedinou a osudovou chybou je to, že se jako mladý kluk nerozvážně zamiluje do nesprávné ženy. Během příběhu sledujeme jeho růst od obyčejného zloděje až k hlavě jedné z největších organizací. Dennis Lehane napsal velmi svižnou a neskutečně napínavou studii zločinu, která strhává ke čtení. Je to drsné, je to plné násilí, je to plné přestřelek i víry v Boha. Je to mistrný kousek, který vás nutí číst, dokud nedospějete na konec. A i když otočíte na poslední stránku, nemusíte zoufat, protože...
...česky vyšel už i druhý díl, Zmizelý svět, který na předchozí díl navazuje. Přiznávám, že jsem měla jisté pochybnosti. Zatímco Pod rouškou noci je lidově řečeno pořádná bichle mapující kus života, Zmizelý svět vypadá jako dodatková novela nejen svým rozsahem, ale i díky tomu, že se odehrává na poměrně krátkém časovém úseku. Stojím si však za tím, že pokračování je velmi vydařené. Ne tak dobré jako jeho předchůdce, ale rozhodně ne nepotřebné.
Světem zmítá druhá světová válka, ale americké mafii se daří jako nikdy dřív. Někdejší zločinecký boss Joe Coughlin nyní působí jako consigliere (poradce, pozn. aut.) nechvalně proslulé Bartolovy rodiny a bez velké námahy prosazuje její zájmy v Tampě, Bostonu i na Kubě. Za deset let od chvíle, kdy jsme ho viděli naposled a přišel o to nejcennější, vybudoval všechno z ničeho: má peníze, moc i vztah s krásnou ženou. Jenže jak všichni víme, v organizovaném zločinu se nedá usnout na vavřínech a Joe se tak velmi záhy ocitá v nečisté hře.
Jako vyvrcholení osudů Joeho Coughlina působivé, i když ne tak nápadité jako předchozí část. Lehane je bezkonkurenční mistr, co se týče dobové atmosféry a psychologie postav, nějak však v zádumčivém (dospělém a značně pomalém) pokračování nepřišel s ničím, co by šokovalo jako u předchozí části. Ovšem finále je naprosto excelentní záležitost, které jsem viděla před očima jako nezapomenutelnou filmovou scénu a některé věty si budu pamatovat napořád. Nakonec se přistihnete při myšlence, že vlastně fandíte hrdinům, kteří si nebojí špinit ruce krví ostatních jen proto, aby si zachránili vlastní postavení. V očích čtenářů pak dostává jejich obraz značné trhliny a sympatie zákonitě klesají...i když u lidí jako jsem já (tedy milovníků poctivých gangsterek) naopak rostou. S gangsterkami je to těžké. Buďto je míjíte, protože postavy jsou morálně zkažené, nebo je milujete. Já jsem ta druhá kategorie a Dennis Lehane je autor, kterého upřímně obdivuju.

Hodnocení Pod rouškou noci: 5 / 5
Hodnocení Zmizelý svět: 4/5

You May Also Like